Välkommen till min resedagbok!

Vänner och familj! Följ med mig ut i världen, läs min resedagbok. Lämnar trygga Sverige den 2 oktober och reser till Moskva. Kommer senare resa vidare genom Ryssland och Mongoliet till Kina via tåg. Efter Kina kommer mer äventyr genom Asien, bland annat Vietnam och Kambodja.




söndag 24 oktober 2010

Irkutsk - UlaanBaatar - Kharkhorin - WhiteLake - Mørøn - Khatgal, Køhvsgøl nuur, Erdenet

Denna resa har vart helt otrolig! Rest med 3 underbara personer. Vinkade av Matt och Manon idag, de ar pavag till Ryssland. Imorgon aker jag pa en tur till Gobioknen och blir borta i 7 dagar. Aker med 4 andra killar, nagra lite knasiga men det kommer nog bli bra ! hihi. 

De senaste dagarna har jag softat i Ulaanbaatar med Manon, Matt, Samuel och Zolsaia. Zolsaia var var guide pa turen och vi blev mycket goda vanner. Igar besokte vi en shaman. Jag tror inte riktigt pa sanna ting, men hon (shaman) visste sa mkt om mig och min familj att det va helt galet. tex sa beskrev hon gullmarsberg ! wtf ! Mkt cool upplevelse. ja ba wow hehe.

Igar kvall gick ganget och jag till en tjeckiskt matstalle, en hejda middag for matt o manon. Dar motte vi en kille som sjong mongolian throat singing. Vi drack gott och at underbar mat. Sen efter ol, vodka och tjeckisk sprit gick vi tillbaka till vart guesthouse. Den mongoliska killen som sjong tog med sig en horse fiddle och en gitarr med tva strangar och gav oss en spelning som va helt fantastisk! Senare fick vi reda pa att han tunerade varlden med ett band och han var med pa winterolympic i canada och upptrade. Helt fantastisk varm kille med STORT hjarta ! Haft san tur denna resa!

Nar vi var vid Kohvsgol Nuur, (syster sjon till bajkalsjon i ryssland, 14 stosrta sjon i varlden, 2 % av varldens sotvatten) sa bokade vi en dag med hastridning. Vi fick underbara hastar och fick folja med en guide en heldag nar han vallade sina hastar till en ny hage. Vi blev inbjudna till hans Ger och hans fru bjod pa mongolisk aggost och yakmilkchai. Dagen efter borjade det snoa kraftigt och vi fick skynda oss att aka for att vagarna gick inte att se for all sno. Valdigt tur att vi kom till katgal och sjon dagen innan!

















































9 kommentarer:

  1. Aaah Helena!! Vilken underbart vacker natur! Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva.. Manniskorna ser sa sota och snalla ut, sovjettids vanen ar ju helt underbar och du ar jatte jatte fin!!
    Jag forstar att du garna vill bo dar och ta hand om barnen, dom ar sa sota :)
    Det ser ut som du har sett mycket, vilka vackra byggnader! Verkar vara en harlig grupp du reser med.
    Stor puss Sus

    SvaraRadera
  2. Hej! Undebara bilder, förstår verkligen att du gillar Mongoliet. Det ser ju helt fantastiskt ut. Hoppas du har det bra och mår bra!

    stor kram Linnéa

    SvaraRadera
  3. Wow vilka underbara bilder!! Ser så himla härligt ut, och vilka upplevelser du är med om =) Skönt att höra att du har det bra! Här regnar det bara..
    Ta hand om dig!!
    Stor puss och kram

    SvaraRadera
  4. Helena! Vilken resa du gör! Att få ta del av Mongoliet så här och få uppleva både naturen och samvaro m människor är faktiskt lite avundsvärt. Bilderna gör mig än mer övertygad om att jag vill åka dit. Kul med ditt resesällskap, de verkar vara trevliga och roliga!
    Pussar o kramar, mamma

    SvaraRadera
  5. Denna trip va helt otrolig ! alskar mongoliet ! haft varldens basta resesallskap. ! puss

    SvaraRadera
  6. Moss!
    Härlig resa!!! Ser ut att vara betydligt kallare än vad du klarar,då du ligger hemma med varma vattenflaskor i sängen när vi har minst +20C i huset. Kram Pappa

    SvaraRadera
  7. Hallojsan! Min mobil e en monogolid! Den visar ju inte att de har uppdateras :S Märkte detta nu när ja gick in på de vanliga sättet! Ser ju ut som att de går super bra för dig ju!! Vill ju oxå resa!! (Fast utedassen verkar inte för lockande kanske ;)! Vi saknar dig här hemma! Va rädd om dig massa kramar

    SvaraRadera
  8. Hej, fick just adressen till din blog. Vad kul att följa din resa! Fantastiskt fina bilder. Hoppas allt fortsätter väl, ta hand om dej så ses vi i framtiden... Kristina Å

    SvaraRadera
  9. Åh hjärtat! Blir så avundsjuk, bilderna är så fina! Vilken fantastisk natur!!!! :D Blir jätte sugen på att resa när jag kollar på dina bilder. Igår skrev jag min första tenta. Har ingen aning om hur det gick men det känns skönt att pluggstressen är över för den här gången! Efter tentan hade vi tentafest och det var härligt att få avsluta en tuff period på ett roligt sätt :)Saknar dig jätte mycket och tänker på dig! Massa kramar och pussar!

    SvaraRadera