Välkommen till min resedagbok!

Vänner och familj! Följ med mig ut i världen, läs min resedagbok. Lämnar trygga Sverige den 2 oktober och reser till Moskva. Kommer senare resa vidare genom Ryssland och Mongoliet till Kina via tåg. Efter Kina kommer mer äventyr genom Asien, bland annat Vietnam och Kambodja.




måndag 11 oktober 2010

Bilder fran resan Moskva - Irkutsk, Irkutskstad och Bajkal lake

Sitter pa ett internetcafe i Irkutsk, Om nagra timmar hoppar jag pa taget och lagger kurs mot Ulan Bator.  Ehhh.. som ni vet haller jag pa att lara mig bloggen fortfarande.. Sa nu mina vanner kommer en massa bilder, men i lite fel ordning.. hoppas ni orkar kolla igenom i alla fall. Ska forklara allt.

Detta ar Lastivlyanka (tror det stavas sa) I alla fall, staden jag spenderade 2 natter vid och lag precis intill Bajkal sjon. Lite NORDfakta om nagon ar intresserad:
Bajkal sjon ar varldens djupaste sjo och aldsta, men samtidigt yngsta sjo. Eftersom det standigt blir storre och djupare pga jordskorpans skiftning pa botten.
Bajkal sjon ar en femtedel av allt varldens sotvatten
95% av alla varelser som lever i sjon ar unika for sjon.
Bajlkal sjon har sa klart vatten att man kan se ett foremal upp till 40 m djup.





Rokt och torkad fisk, MKT god.

 Kopte med mig lite ol och varmrokt Oml (fisk) vandrade upp pa ett berg och njot av dagen i Listviaynka.

Utsikten va AMAZING! 

 Bakom hasten (som blev min nya vann) kan man skymta ett hus, det var dar jag bodde. Mkt trevlig familj, men de kunde ingen engelska, Det gjorde inte dom ngt och Nina, min host pratade pa som tyyysan.. :)
 Kvall och utsikt fran lagenheten jag bodde i.
 OMG, ser ni vad jag ser?!
 Vandrade pa stranderna runt bajkalsjon, mkt vackert och runt 7 grader plus, med riktigt varmt i solen.
 Va alltid redo !! Med vattenkokare .. De dricker mkt chai (te) i Ryssland :D
 Mannen ni ser pa bild stod dar i nagra timmar och va mkt trevlig..
 Jag mar bra !! ater och ror pa mig.. va inte oroliga ! hehhe

 Egentligen skulle dessa bilder hamna forst.. men spela roll. Har ar i alla fall taget. Jag akte i vagn 3 som ar var den ryska vagnen. De andra vagnarna hade kinesisk pesonal. Mer rysk an detta gar det inte att uppleva! Ryssar overallt, allt fran militarer till ortsbefolkning.


 Middag som jag kopte pa en av stationerna.



 Ella och Barbro



6 kommentarer:

  1. Underbart att få följa med dig på din resa genom alla dina bilder! Du ser ut att må bra vilken är både roligt och skönt att se. Ha en fortsatt underbar och upplevelserik resa.

    Stora kramen Linnéa

    SvaraRadera
  2. Fintfintfint! Jag hoppas att du mår bra(vilket du verkar göra). Fortsätt blogga, du gör det så bra! Hur man lägger upp bilder i rätt ordning har jag fortfarande inte fattat...

    SvaraRadera
  3. Det är så kul att få följa dig i bilderna. Du ser ju likadan ut som när du åkte... Jag blir lite fascinerad av allt du hinner med o hur fort det går. Nu är du snart i Ulan Bator. Imponerande m Bajkalsjön. Jag vill (och tänker!!!) åka dit.
    Puss&kram, mamma

    SvaraRadera
  4. Heeej Helena! du ser ut att ha det riktigt gött.. fortsätt skriv och släng upp bilder.. =) kramar från sweden! ps är det en riktig björn?

    SvaraRadera
  5. Ja, ar det en riktig bjorn?? :S
    Det ser helt fantastiskt ut, vilken utsikt!! Jag vill ocksa vara med om allt spannande.
    Det ser valdigt gott ou med Oml och ol! alskar dina bilder, roligt att du lagger upp sa manga.
    Tanker pa dig <3
    Puss & Kram

    SvaraRadera
  6. Det va inte en levande bjorn, men riktig. OMG tankte jag nar jag sag den bestiga bilen.. hehe.. Jag har det sa bra, och onskar alla kunde gora denna resa!

    SvaraRadera