Välkommen till min resedagbok!

Vänner och familj! Följ med mig ut i världen, läs min resedagbok. Lämnar trygga Sverige den 2 oktober och reser till Moskva. Kommer senare resa vidare genom Ryssland och Mongoliet till Kina via tåg. Efter Kina kommer mer äventyr genom Asien, bland annat Vietnam och Kambodja.




lördag 9 oktober 2010

Taget, mina nya vanner och Irkutsk

Jag har suttit pa ett och samma tag i tre dagar! Mina ogon gor ont efter att ha tittat pa galet manga trad! Hamnade i den ryska vagnen som tur va! Mer ryskt an sa kan det inte blir. Da far man aka med alla lokala manniskor. Jag hamnade med tva damer, Ella och Barbro. Varje natt (fyra natter) har vi fatt en ny man i var vagn. Jag och Ella fnissade pa spanska att vi hade man sa att det rackte och blev over. Forst var det den trevlige tysken, sen var det militaren Ilja (vi spelade kort och drack vodka), svettiga ryssen (han bara sov) och sist men absolut inte minst, STORA Tipe. Han hade en blandning mellan ryskt och asiatiskt utseende, stort brett leende och valdigt stor mage.

Varje dag har jag handlat goda lokala matratter pa tagstationerna av ryska tanter. Varmrokt fisk med potatis, pannkaka med kottfars och agg, olika notter och olika ryska ol. Tror inte min mage var riktigt beredd pa att byta kosten helt till rysk, men efter en natts magknip sa var det go igen. :)

Sista natten pa taget sa smsade jag mamma och fick en otrolig insikt att jag faktiskt skulle och GOR denna resa. Blev bade ledsen och halvt matt. Min mamma ar bast, hon vet bast och med enkla sms fick hon mig tillbaka till verkligeheten.

Tillslut hamnade vi i stade Irkutsk. Har ar de mer modemedvetna an i Moskva, det skulle kunna vara en stad i Europa, med en lang din strandpromenad. Jag bor hos en familj i deras stora lagenhet mitt i Irkutsk. Familjen ar valdigt, vad ska man saga, overklass, sa det ar valdigt surrealistiskt att sta dar med sin ryggsack och snabbnudlar. Ikvall kommer de hem sent eftersom de ska pa en opera.

Imorgon blir det Bajkal sjon och en stor utflyckt langs med den. Dar ska jag bo hos en annan familj i tva natter. och den 12 okt hoppar jag pa taget igen. Denna gang med rikte mot Ulan Bator. Det ar den destinationen som jag har vart mest excited over. Jag haller pa att planera min resa till Mongoliet mer och mer.

Nasta gang laddar jag upp bilder pa tagresan, Irkutsk och Bajklasjon.

2 kommentarer:

  1. Hej underbara-söta-härliga du!

    Vilken resa du gör. Tror jag fortfarande har svårt att förstå att du rest och redan är på väg. Så roligt att kunna följa din resa här på bloggen, kommer bli många timmars rolig läsning här :D

    Vad mysigt du skriver om Ella och Barbro, du har en sån glimt i allt du skriver. Men går resan bra och mår du bra. Jag eller rättare sagt vi tänker och pratar så mycket om dig. Hoppas och vill så mycket att det går bra för dig och att du upplever dina livs ögonblick på din resa. Njut och ta till vara på allt. Du gör en resa som du kommer att minnas och glädjas av i alla år. Tänker på dig och var försiktig, så väntar jag med spänning på nästa inlägg :)

    Stor puss och lika stor kram från Linnéa och Christoffer <3

    SvaraRadera
  2. ont i ogonen....och en valdigt stor mage! Hahaha. Du skriver sa roligt !
    Jag ar sa glad aver att du skaffat denna blogg, det ar lika spannade att lasa varje gang.
    Mamma ar verkligen bast pa att sms peppa!
    Tanker pa dig hjartat och ar sa glad for din skull <3

    SvaraRadera