Välkommen till min resedagbok!

Vänner och familj! Följ med mig ut i världen, läs min resedagbok. Lämnar trygga Sverige den 2 oktober och reser till Moskva. Kommer senare resa vidare genom Ryssland och Mongoliet till Kina via tåg. Efter Kina kommer mer äventyr genom Asien, bland annat Vietnam och Kambodja.




måndag 18 oktober 2010

Min resa genom nordvastra Mongoliet!

Jag alskar Mongoliet. Vill bo har, i en Ger (mongolisk talt) och bara ta hand om massa sota mongoliska barn, ha en massa yak, ko, hastar och far! Ar pa en resa i nordvastra delen och ser fantastisk natur och traffar underbara manniskor!

Vi aker runt i en gammal van fran sovjettiden med en under bara chauffor Batar (som betyder hjalte pa mongoliska) som kan bilen utan och innan. Vi aker pa huvudvagen till olika platser, men vagarna ar vanliga naturvagar med sten, vattenhal och gupp ! 

Jag ar pa en resa som tar 9 dagar. Jag, Mannon och Mattias fran holland och Samuel fran Norge, var guide Saltsaia och driver Batar. Vi sover i mongoliska talt och min lilla sovsack for 15 grader plus racker inte riktigt till eftersom det blir runt 10-15 minus pa natterna, och ja, AVEN i taltet! Som tur ar sa fick jag anvanda en  sovsack fran UB Guest House som planerade resan. 


Vi spelar kort, dricker ol och ater far (baaaaa) om kvallarna. En av dagarna stannade vi vid Batars familj och drack Arrack, hastmjolk med 6-10 procent alkohol och mongolisk vodka gjort pa slaggprodukterna fran making av youghurt. Mkt speciellt med gott.  Va lite rosig om kinderna redan vid kl tva. hihi. 


Vid WhiteLake stannade vi tva natter, vandrade upp pa en vulkan och sag underbar natur. Vi red hastar upp langs sjon (BTW har varldens traningsvark !!! Mongoliska hastar behovs jobba mer med, omg!) Som tur ar Samuel VARLDENS BASTA massor och raddade dagen !


Med Mannon och Mattias ar det mkt flams och trams, harligt ! Vi har mkt roligt at de mongoliska toaletterna. Det ar som ett svenskt utehus som ofta inte har dorrar. Senast sag jag en mkt nyfiken Yak som tittade in, inte mer an bara le brett och fortsatta ! hehe.. 


Nu ar vi i staden Moron.. hehehe.. (I SEE LOTS OF MONGO MORONS!) Vi ska besoka den black market och kolla in shoppingen. Igar fick jag duscha i en publicdusch, MKT speciellt men valdigt skont eftersom jag inte duschat pa 4-5 dagar. Thank u god for vatservetter!! 


Tyvarr kan jag inte ladda upp bilder har i moron, men nar jag ar back i UB sa far ni se lite bilder pa min FANTASTISKA resa ! Tack for alla fina komenterar jag far ! ni ar underbara, far mig att vilja fortsatta skriva och resa annu mer! 


Seee ya when i see ya!!





4 kommentarer:

  1. Wow!! Låter fantastiskt! Kul att du träffat bra resesällskap o att du nu får ta dig ut i Mongoliet som du längtat så efter!! Du beskriver så målande så jag saknar inte foton. Ska bli kul att höra om fortsatt planering. Kan du lämna Mongoliet?!
    Pussar o kramar, mamma

    SvaraRadera
  2. ouh hello yak.. ursakta? ja, det ar upptaget.. tihihi
    det du berattar later helt underbart! precis som det basta ur the long way round.

    kul att du hittat bastaste massor och fnitter att resa med, gor det hela mkt roligare.

    jag vill, vill till mongoliet sa du far garna bosatta dig dar.

    karlek

    SvaraRadera
  3. Hej hjärtat! Äntligen här jag fattat hur man kommenterar. Vilket aventyr du far vara med om! Själv har jag precis flyttat in i min lägenhet, det känns jätte bra :) jag saknar dig väldigt mycket! Puss p.s drick nu intr ihjäl dig på rysk vodka ;)

    SvaraRadera
  4. Heeej sötnos! *fniss* sitter här och ler som ett fån efter din berättelse. ÅHHHHhhhh, vad undebart och roligt allting låter! Måste erkänna att jag är lite avundsjuk på dig och den resa du gör, tänk om jag varit lika cool och modig som du. Vilka härliga killar du träffat, de känns ju jätte sköna :)

    Har lagt in din blogg på min nu, så jag lättare kan se när du uppdaterar. Väntar med spänning inför varje inlägg. Tycker det är så roligt att läsa allt du har varit med om. ha det toppenbra!

    puss och kram /Linnéa

    SvaraRadera