Välkommen till min resedagbok!

Vänner och familj! Följ med mig ut i världen, läs min resedagbok. Lämnar trygga Sverige den 2 oktober och reser till Moskva. Kommer senare resa vidare genom Ryssland och Mongoliet till Kina via tåg. Efter Kina kommer mer äventyr genom Asien, bland annat Vietnam och Kambodja.




söndag 7 november 2010

Mongoliet - 7 dagar i Gobi oknen


 Gobioknen i Mongoliet ar helt fantastiskt! Stora omraden med step, omraden med hoga snotackta berg och omraden med stora omraden med sandoknen. Det blaser en standig vind och nu unedr hosten ar det bitande kallt om man inte hittade en la plats. Men detta vackra landskap gick inte att titta sig matt pa. Vart man an sag var allt vackert.

Jag reste med 4 andra killar, Dev fr US, Roman fr Finland, Danny fr eng och Zenya fr Ryssland. Det var valdigt intressant. Vi var valdigt olika men efter de forsta dagarna av konstig spand tystnad i var van gick det battre.

Vi besokte flaming rock, formation rocks, sandoknen, vita bergen, saltoknen och saltvattensjoar. Red kamel over oknen, red vildhastar och vi besteg hoga berg och vandrade i isdalar.

Forsta dagen gick var van sonder sa vi fick stanna hos en nomadfamilj. Valdigt snall att dela med sig. Vi var 5 turister, ett aldre par som bodde dar, var driver och var guide. Sen kom deras son som hade haft ett stort gral med sin hustru och fick sova hos sina foraldrar :P han hade med sig sin lilla son pa 4 ar, sa ja, det va i alla fall inte kallt.!! haha!

De fixade bilen och resten av resan samlade vi hast och kamel bajs for att lagga pa elden for att halla lagom temperatur i Ger.

Jag va 7 dagar i oknen och kom tillbaka till Ulaan Baatar den 2 november. Jag blev riktigt bra kompis med var guide Ore. Pa kvallen gick vi ut och dansade pa nattclub. Det va riktigt roligt! Alla fran Gobitrip, sam och Ore en kille som hette stuart fran skottland.

Jag akte senare med taget till Bejing den 4 nov. Det var sorligt att lamna Mongoliet. Men jag ar riktigt spand pa vad som vantar pa mig i Kina. Jag kommer att vara i Bejing 1-2 veckor och senare kommer jag ta mig till Xi'an, kanske ha nagra dagar i en stad pa vagen dit. Sen kommer jag jobba pa ett Fosterhem for barn som behover operationer och sen blir bortadopterade. Starfish fosterhome. Det kommer bli haftigt, men jag ocksa tror det kommer bli valdigt jobbigt.

Imorgon ska jag upp tidigt och ska till sommarpalatset i Bejing. Gora lite turistgrejer. HAr inte gjort ngt i Bejing an, forrutom en MASSIVE utgang.. Kina ar galet!

Hoppas att ni alla har det bra, ni far garna skriva uppdateringar sa jag vet vad som hander dar hemma ocksa! U know I love U ! <3












2 kommentarer:

  1. Antligen har du skrivit! Har kollat varje dag, minst 2ggr!
    Herregud sa vackert det maste vara!! Bilderna ar fantastiska :D Du ser ut att ma som en prinsessa och det gor mig glad!
    Hahaha med sa manga i Geren sa kan jag forsta att det va varmt och mysigt. Det maste ha luktat mystiskt med allt bajs pa elden.. Nar du star brevid mcn sa ser det precis ut som om du va med Ewan pa den langa resan !
    Lite ogon godis du reser med ;)
    Jag flyger till Bristol pa ons em och kommer inte hem forran son, sa jag pratar MEEER an garna imorn, ar ledig hela dagen. Det ar bra med oss, men att inte veta var och nar vi kommer fa flytta pa oss tar pa krafterna. Jag aker hem over jul sa jag kan representera oss bada <3
    En liten uppdatering iaf. Hoppas hoppas vi kan skypa imorn !
    Alskar dig !

    SvaraRadera
  2. Åh, Helena! Vilka bilder och vilken resa du gör! Kul att det blir som du hoppades och kanske ännu mer än så! Känns lite trist att sitta här hemma på jobbet och inse att det finns så mkt där ute i världen att uppleva. Ressuget ökar verkligen. Glad över att du bloggar så jag kan se dina bilder. Många gånger är det ju så som du beskriver att bakom de där märkliga personernas yttre kan dölja sig en trevlig, intressant, spännande insida. Om man står ut och låter det få ta lite tid så går det att upptäcka det där andra.
    Pussar&kramar från din mamma

    SvaraRadera