Välkommen till min resedagbok!

Vänner och familj! Följ med mig ut i världen, läs min resedagbok. Lämnar trygga Sverige den 2 oktober och reser till Moskva. Kommer senare resa vidare genom Ryssland och Mongoliet till Kina via tåg. Efter Kina kommer mer äventyr genom Asien, bland annat Vietnam och Kambodja.




lördag 20 november 2010

Bejing - 10 dagar. Sholin tempel och Dengfeng 3 dagar.

Jag landade i Bejing den 5 nov, jag och Sam tog in pa Leo hostel. Massa travel folk och mycket party! Softade i nagra dagar och fick feeling for Bejing. Bejing ar en galen stad, vill du ha KFC eller friterade silklarver - ditt val. Jag har smakade pa orm, silklarver, kyckling hjarta och en massa crazy shit. Valdigt annorlunda fran Mongoliet, sa det tog nagra dagar att vanja sig. Traffade massa galet folk och motte upp folk som jag traffat i Mongoliet for att bade gora turist grejer och ga pa nightclub. Bejing har galet nattliv, behovde parta av mig lite efter all natur i Mongoliet. Kineserna alskar mig! Hela tiden blir jag fragad om jag vill vara med pa bild med random kineser. Det ar manga som tar smygbilder ocksa. Bejing va galet!

Sommar palatset var en av hojdpunkterna i Bejing, en park med en stor sjo och massa tempel runt om. The great wall, med Sam, Roman, en galen spansk man Gero, Zenya och Danny var helt fanatstisk. Vi akte med lokalbussar till en by och vandrade pa muren i 4 h.

Efter Bejing akte jag, Sam och en finsk tjej Jennie till Dengfeng for att kolla in Sholin tempel och Kungfu munks. :)  Jag och Jennie vandrade upp pa ett berg och fick se amazing utsikt. Det var en hard vandring pa 4-5 h men sa vart det! Efter ca 1 miljon trappsteg kom vi till ett vackert tempel uppe i berget, men dagen efter var det PAIN i mina vader.

I Dengfeng traffade jag en kvinna som heter Coco som var min host. Hon var helt fantastisk och tog mig, sam och Jennie till en av hennes vanners by 2 h fran Dengfeng. Inga turister och det var nog fa som hade sett en blond svensk turist innan. Vandrade runt i byn i sma grander och grona falt. Det riktiga Kina. Annars ar det valdigt latt att aka fran miljonstad till miljonstad sa det var riktigt haftigt att se lite av det riktiga kina.

Nu har jag landat i Xi'an och spenderar tva natter har innan jag ska borja jobba pa starfish fosterhome i en manad. Antligen ska jag fa laga min egen mat, maten i kina ar bra men lantar efter att vara i ett kok igen. Jag har rest med en norsk kille som heter Sam i en manad. Galet nog sa traffade vi ett hollandskt par mitt ute i vildmarken i Mongoliet som precis jobbat 3 manader pa starfish fosterhome. De var valdigt inspereande sa bade jag och Sam bestamde oss ganska snabbt att forsoka fa jobb dar. Det ar galet att nar man ar ute och reser traffar man alltid de manniskor man behover mota.

Det kanns fortfarande lite knasigt att jag ar ute och reser, men for varje dag blir jag mer och mer saker pa att jag vill bara fortsatta och fortsatta resa. Pratade med min alskade syster for nagra dagar sen, harligt att hora hennes rost igen. Mina reseplaner andras for var dag jag reser. Sa min nya plan ar att inte ha nagon plan.

Seeya!

5 kommentarer:

  1. Liker din nye plan ;) Det er sånn det skal være når en reiser rundt i den store verden - bare ta ting slik de er.

    Det har vært en stor glede å reise rundt med deg i én måned så langt!

    Klem fra Sam

    SvaraRadera
  2. Kul att du skrivit mer. Lite svindlande att tänka dig i Kina. Låter skönt att nu vara på ett ställe i en månad. Ska du vara där över jul? Puss&kram mamma

    SvaraRadera
  3. Oj vad spännande det låter. Skönt att höra att du har det bra, ta massor av bilder som vi får kika på när du kommer hem. Skön plan du har, tror den blir den bästa! Njut nu, vi tänker på dig. Upplev allt för mig med :)

    Stor kram Linnéa

    SvaraRadera
  4. Moss!
    Gott att höra att du har det kul och spännande. Ät inte för mycke konstiga saker som Kineserna bjuder som "mat" håll dig som vanligt till Huggorm Uggla Mördarsniglar.
    Hälsar pappa.

    SvaraRadera
  5. Hej igen Helena! Fantastiskt att se alla fina bilder och höra om din resa. Det låter så spännande. Själv är jag nöjd med att det är lite lugnt här hemma. Asien får vänta lite tror jag! Fast just nu när snön vräker ner och det är kallt får man lite lust att resa. Lycka till med ditt arbete - det blir säkert en helt annan slags erfarenhet.
    Stor kram från Kristina Å

    SvaraRadera