Välkommen till min resedagbok!

Vänner och familj! Följ med mig ut i världen, läs min resedagbok. Lämnar trygga Sverige den 2 oktober och reser till Moskva. Kommer senare resa vidare genom Ryssland och Mongoliet till Kina via tåg. Efter Kina kommer mer äventyr genom Asien, bland annat Vietnam och Kambodja.




tisdag 25 januari 2011

A little bit hardcore!

Aker inom nagra dagar over till Laos och kommer spendera en manad dar och ska forsoka halla mig borta fran allt som ar turistvanligt och forsoka att klara mig utan internet under hela min vistelse. A little bit hardcore for me. Tror det ar viktigt att utmana sig sjalv lite!

Bestamde mig for att aka fran Kunming till Laos med lokalbussar och stanna i sma byar och stader pa vagen. Haft det helt underbart, stannade i Pu'er, Mengyuan, MengLa och ar nu i Mohan. Upplevt helt fantastiskt byliv. Spelat kinesiskpoker i timmar med en massa lokala pa gatan, vandrat runt bland bergen som omgav Mengyuan. Hittat en liten by uppe bland bergen och pratat teckenspak med gamla tanter i byn. Valdigt matt pa alla nudlar och lokala delikatesser jag fatt smaka! Ar nu i Mohan, en stad nara gransen till Laos. Mohan ar en ganska trakig stad men runt staden finns en massa banan, papaya, majsodlingar och en massa vackra hoga berg.  Har har jag vanliga 25 grader och jag njuter!

Jag vet att det var ett tag sen jag laddade upp bilder, sa nu antligen;

 Det har ar jag vid Leshan utanfor Chengdu. Varldens storsta Buddha i sten. 1300 ar gammal, valdigt haftigt att se. Det tog tre generationer att bygga den, forsta generationen hogg ut huvudet, andra halsen till midjan och den tredje generationen midjan och ner. Det var i en typiskt kinesisk turist-natur-park. Det kostar typ 100-130 kr att komma in, for studenter var det typ 55 kr. Mitt svenska korkort ar mitt studentkort... Funkat overallt i Kina, hehe.

 Parken vi vandrade i Leshan var mkt vacker. Underbar natur och overallt i sten och berg fanns karvade olika figurer.



Har kommer lite bilder fran Guangzhou dar jag gick pa fiskauktion och at underbart god mat fran havet. Traffade ocksa min alskade Roshni fran NZ. Las tidigare inlagg :)


Efter Guangzhou akte jag och Samuel till Xi Chang, den lilla byn dar vi traffade Dung och hans familj. Han visade oss byn vi bodde i och tog oss till havet. 





 Dung tog med oss till ett sockerrors plantage och vi fick farsk sockerror att mumsa pa. Mycket gott! Pa kvallen lagade jag mat till Dung och hans familj.


 Efter Xi Chang akte vi till Nanning och traffade en couchsurfer, Brent. Han tog med oss till nightmarket och vi at fantastiska nudlar.
Brent och Helena Maki 


Efter Nanning akte vi till Kunming. Jag gillade inte direkt Kunming stad och var forkyld over nagra dagar. Sa Efter jag blivit frisk akte vi till Pu'er och motte Ashely fran couchsurfer. Hon tog oss med till farmers market och vi at valdigt goda nudlar. Hon tog oss ocksa med till Pu'ers teplanatge och vi vandrade i timmar bland mycket vackra teodlingar.  



Efter Pu'er akte vi till en by som heter Mengyuan. En by blad bergen. Det var dar jag var fast i timmar med och spelade kort med de lokala folket. Hade det helt underbart och spenderade 2 natter i Mengyuan.



En av dagarna i Mengyuan begav jag och Samuel pa en vandring langs en vag. Efter nagra km kom vi till en by bland bergen. Kanske 15 hus. Blev bjudna pa stickyrice och vatten av tva aldre damer. mkt sota!





Blev inbjuden pa en stor lunch med tio olika ratter av en man vi spelat kort mot. Sa gulligt, jag visade pa kartan vart jag kom ifran och vart vi skulle resa.

Det var alla bilder fran denna gang, nu ska jag ut pa en lang promenad bland papaya och  bananfalten. Forhoppningsvis kommer jag vara utan internet i en manad, men kommer kontakta familj och vanner om nagot skulle vara galet! Tanker mycket pa Sverige men kanner annu ingen lust att aka hem an. Hores igen om en manad, ta hand om varandra :)

1 kommentar:

  1. Åh, hjärtat! Jag glömmer bort min kod till g-mailen hela tiden men nu är den ändrad! Jag saknar dig! Det är roligt att kolla på dina bilder, den är så fin natur och ni får se så många häftiga platser! Laos hade jag också velat besöka, hörde så mycket om landet när jag var ute och reste!

    Massa pussar!!!! hälsa Sam!

    SvaraRadera