Välkommen till min resedagbok!

Vänner och familj! Följ med mig ut i världen, läs min resedagbok. Lämnar trygga Sverige den 2 oktober och reser till Moskva. Kommer senare resa vidare genom Ryssland och Mongoliet till Kina via tåg. Efter Kina kommer mer äventyr genom Asien, bland annat Vietnam och Kambodja.




måndag 3 januari 2011

Underbara manniskor!

Jag alskar att vara pa resande fot. Jag har traffat sa manga underbara manniskor under min resa.

Francois som jag motte forst i Beijing och sen spenderade 35 dagar med honom och hans syster i Xi'an pa Starfish fosterhome. Han skrev pa min cochsurfing sida:

My experience with Helena was wonderful. She is a young women full of experience when it comes to traveling, leadership and cooking (to name a few). She is very social and thinks a lot about others feelings. I have learned so much from her. I really hope we get a chance to meet up with her again wether during travels or a visit. See you later Helena, have fun traveling. I find you incredible!

Manniskor som Francios gor att man vill fortsatta resa, fortsatta kampa for en battre varld, ta vara pa varje dag som kommer och njuta av dagen.

Jag ar i Chengdu nu. Jag spenderade hela torsdag morgonen pa att krama och pussa pa alla barnen pa Starfish fosterhome, saga hejda till Amanda (kvinnan som driver fosterhemmet) och krama om de nannys som jag borjat lara kanna. Jag grat saklart och det va tufft att saga hejda till Francois, Dominique och Shang som jag borjat alska! Shang ar en volontar som bor i Xi'an och varit pa starfish fosterhome i 2-3 ar. Hon hjalpte oss med att renovera det nya starfish huset. Hon ar helt otrolig, hon kunde verkligen fa en dov att lyssna med hennes hoga stamma. Shang to oss runt i Xi'an och bjod oss pa Xi'ans mat delikatesser.

Efter 17 h pa taget fran Xi'an (sittandes och utan somn) kom jag och Samuel fram till Chengdu tidigt pa morgonen. Spenderade ett ganska bra tag for att komma fram till ett hostel. Eftersom vi inte reser med Lonely Planet sa blir det allitd ett litet aventyr att hitta i en ny stad kl 5 pa morgonen. :) Vi sov nagra timmar, akte till Leshan och sokte nytt visum till Samuel. Vi kom precis i tid till Visum kontoret innan det stangde och va lite groggy efter for lite somn sa vi bestamde oss for att ata lite nyars mat innan vi akte hem (2.5 h buss) till Chengdu. Efter en fel bestallning fick vi nagon slags djurtarm, aubergine och ris, mm... :) Vi tog oss till busstationen igen och fick dar reda pa att alla bussbiljetter till Chengdu var slutsalda! Fick lite halvt panik men efter mycket tur fixade en man (med langrock och argt ansikte men mkt snalla ogon) biljetter till oss. Vi kom tillbaka till hostelet kl 21. Dar traffade vi vara nya dormvanner, tre galna spanjorer. Vi bestamde oss for att joina dom och fixade oss infor NYARS PARTY 2010! Fri entre och bar (enbart whiskey och vodka) for 50 SEK. Vi traffade en massa roliga kineser och jag dansade hela natten. :) Efter for mkt whiskey (tal nog inte det sa bra som jag tror) och en mycket intressant taxi resa hem har jag och Samuel spenderat tva av tre dagar pa att se pa film och softat. :)

Jag reser med min pojkvan Samuel, alskar att resa med honom. Vi har samma filosofi om hur man reser. Tar varje dag som den kommer, planerar inte for mkt och njter av lokal mat. Aven fast vi varit lite halv knasiga i magen pga for mkt lokal mat.. hehe. Var nasta destination blir nog Guangzhou. Dar ska jag mota upp Roshni, en underbar tjej som jag traffade i Auckland, Nya Zeeland. Hon ar i Kina over jul och nyar med sin familj. 

Blir sa glad nar jag far uppdateringar hemifran fran vanner och familj, gor mig lycklig att ni laser det jag ar med om. Kanns som ni ar med mig pa ngt satt.

Linnèa Waldetoft - Last ditt inlagg sa manga ganger. Gor mig sa glad att du och Christoffer laser min blogg. Jag njuter verkligen att vara ute i varlden och uppskattar verkligen allt jag far vara med om. Onskar att alla mina vanner och familj kunde uppleva det jag gor. Att resa, uppleva varlden och traffa nya manniskor gor mig till en lyckligare manniska. Med den lyckan kommer jag kunna ge tillbaka sa mkt mer till varlden, vanner och familj. Ta hand om dig och hoppas du inte fryser ihjal i kalla Sverige! <3

2 kommentarer:

  1. Har du skaffat pojkvän Helena, Guuu va roligt!!!!
    God jul och gott nytt år i efterskott :)
    Har varit hemma i uddevalla och jobbat men nu är jag tillbaka i halmstad igen. Jag läser allt din blogg men är dålig på att kommentera, skäms på mig! Skönt att höra att du har det bra. Njut av resan! Pussar och Kramar vännen <3

    SvaraRadera
  2. Va roligt att du bestamt dig for att mota upp Roshni :) Ni kommer ha mycket att prata om!

    Gud va fint Francois skrev om dig ! Ta in det om och om igen sa det verkligen fastnar i dig. Underbart att fa vara Helena, resa runt i varlden och att fa traffa sa mycket underbara manniskor <3

    Det va nog inte bara whiskyn som gjorde att ni inte madde prima det va nog all stress och flang innan sjalva nyars firandet som tog ut sin ratt! Och djurtarmens fel ocksa..

    Sitter just nu i min sang och forsoker halla mig varm. Tva sma skottska eliktiker ar har och byter elementen, det ar storm ute och resulterar i bara 8 grader i huset.. BRRR! Laptopen varmer fint pa magen tho :D

    Ha det sa roligt nu nar du antligen traffar Roshni igen!

    Massa pussar och kramar bus

    SvaraRadera