Välkommen till min resedagbok!

Vänner och familj! Följ med mig ut i världen, läs min resedagbok. Lämnar trygga Sverige den 2 oktober och reser till Moskva. Kommer senare resa vidare genom Ryssland och Mongoliet till Kina via tåg. Efter Kina kommer mer äventyr genom Asien, bland annat Vietnam och Kambodja.




måndag 17 januari 2011

Guangzhou – Zhanjiang – Beihai – Xi Chang – Nanning – Kunming

De senaste veckorna i Kina har varit fantastiska! Jag har upplevt sa manga underbara aventyr, traffat en van fran forr och verkligen sett det riktga Kina.

Efter att ha firat nyar i Chengdu och akt fram och tillbaka nagra ganger till Leshan for att ansoka och hamta upp Samuels visum var det skont att komma ivag och resa igen. Vi spenderade 25 h pa tag til Gueilin och hittade en buss som akte till Guangzhou pa 11 h. Det var ganska slitsamt att vara resande sa lange. Pa bussen fick jag och Samuel de tva sista platserna, sa vi hade tur, men saklart var det de tva samsta platserna... precis over bakhjulen och bromsarna viket resulterade i att min sang var narmare 35-40 grader. Vi landade i Guangzhou tidigt pa morgonen, uttorkade och svettiga! Eftersom vi inte reser med Lonely Planet sa visste vi inte riktigt vart vi var i staden eller vart vi skulle sova. Ramlade som tur var over en turistinformation och en man som pratade lite engelska. Han skrev en lapp pa kinesiska och pekade pa metron. Efter att ha visat runt lappen till olika kineser kom vi tillslut fram till ett Hostel. Kopte dar en dusch och spenderade hela dagen pa deras soffa innan vi motte upp med en couchsurfer som vi stannde hos i tre dagar.
Hade tre stora handelser i Guangzhou:

- Manniskorna jag traffade pa River Hostel va super coola. Vi mottes upp en natt for att ga pa en fiskauktion (fisken kom in farsk kl 01.00), dar kopte vi massor av havets alla lackerheter och gick till en restaurang som tillagade all super gott. Fick manga ideer till nya recept jag maste prova nar jag kommer hem till Sverige
- En av killarna vi motte pa River Hostel hette Tym, han var kines men bodde i Kanada. Vi pratade om miljoner ting och klickade valdigt bra och det hela slutade med att han bjod ut mig och Samuel till en super fin restaurang och at super god mat. Det finaste stallet jag kakat pa i Kina... :) Lite senare kom det fram att han fran borjat bjudit ut mig (da han inte visste om Samuel) och jag som fattar NADA svarat ja, men va kul. Kan jag ta med mig min van fran Norge ocksa.. Du vet.. ! Men vi alla skrattade at det under middagen och vi alla klickade valdigt bra och hade super kul! 
- Jag motte upp min underbara Roshni fran Nya Zeeland. Hennes foraldrar bor i Guangzhou och hon spenderade jul och nyar med dom. Var sa harligt att traffa henne igen. Vi sags bara i 5 h eftersom hon skulle aka med flyget dagen darpa, tillbaka till NZ. Men det kandes verkligen som att vara tillbaka i NZ. Langtar sa mkt tillbaka till manniskorna, kulturen, min familj och LANDET ! Sa jag har bestamt mig for att jag ska aka tillbaka dig inom tva ar.

Mannen som jag och Samuel bodde hos heter Eli och ar runt 60 ar. Han var fran NY och bott i Kina i 4,5 ar. Han oppnade upp hans lagenhet till oss och vi fick eget rum, egen nyckel och fri tillgang till hans kylskap. Valdigt underbar person men ocksa valdigt speciell. Han rokte hela tiden och hade en fruktasvart rokhosta, han gillade att uppvakta unga kinesiska tjejer och han var valdigt amerikansk. Det vill saga, under de 4,5 aren han bott i Kina har han aldig smakat kinesisk mat. Under de tre dygn som vi spenderade hon honom pratade vi honom kanske 20-30 min sa inte jatte social, men som sagt valdigt snall.

Vi akte fran Guangzhou till en lite mindre stad Zanjiang. Checkade in kl 5 am och spenderade en till natt pa det stallet. Vandrade runt pa midre gator och provade pa lokala delikatesser. mmm.. Kopte en biljett till Beihai som tydligen ar varldens turist stalle! Var dar i nagra timmar och luskade fram att Xi Chang kunde vara ett coolt stalle att aka till. Tog lokalbussen dit och kom fram nagra timmar senare. Det var morkt nar vi kom och med teckensprak hittade vi fram till ett vandrarhem. Det var smutsigt och lite halv snuskigt men med mkt trevliga manniskor. Kl hade hunnit bli 20.30 och vi fick ett rum for 25 kr natten. Efter vi checkat in begav vi oss ut pa gatan for att kolla in maten pa kvallen. Vi gick forbi en liten butik och jag kom pa att vi maste kopa toapapper. Sa vi strosade in i varldens minsta och rorigaste butik och skulle kopa toapapper. Bakom disken stod en man i 35 arsaldern och vi blev mkt forvanade nar han pratade engelska. Det var borjan till varldens haftigaste upplevelse. Han visade oss till en restaurang och hjalpte oss besallt god mat. Efter bjod han oss att ta oss till havet dagen darpa. Vi gick och la oss lyckliga! med manga lager klader pa (pga smutsiga lakan och kyla :P ). Motte upp Dung kl 9 am och med tva scotrar tog vi oss genom kustlandskapet till havet. Vandrade langs kusten och pratade med lokalt folk, akte till en resturang och han bjod oss pa den godaste maten ever!!! Tillasmmans stal vi en omogen papya och tittade pa en sockerfabrik. Akte till ett sockerors plantage och fick farska sockeror att smaska pa. Under dagen hade jag namnt att jag jobbade med fisk och catering och senare akte till baka till den lilla byn och handlade pa den lokala marknaden. Det visade sg att han garna ville att jag skulle laga mat till hans familj pa kvallen. Belv valdigt nervos! Motte upp hans hela familj pa kvallen och jag lagade mat at alla. :) Som tur var belv maten super god och senare pa kvallen drack vi risvin och spelade massa olika traditionella kinesiska  instrument och pratade. Helt fantastiskt!

Akte vidare fran Xi chang till Hepu, Hepu till Quizhou, Quizhou till Nanning oh vidare till Kunming. I Nanning tog vi in pa ett lyxigt rum, 70 kr natten for tva personer. :D plus att vi kunde ha tillgang till internet. Motte ocksa upp en couchsurfer i Nanning och hade varldens coolaste dag med honom (Brent). Han hjalpte oss att kopa biljetter till Kunming och visade oss Nannings universitet. Vi fick stralande solsken och satt i universitetsparken med alla studenter och softade hela dagen dar. Pa kvallen gick vi till the night market och kakde super goda nudlar, och traditionell kinesisk desert, sot soyamjolk med deepfried bredsticks. Tyvarr trampade jag snett nagon gang over dagen och stotte upp det igen nar vi tog taget till Kunming. Inte mitt daliga kna utan mitt vanstra. Sa vi softar nagra dagar i Kunming innan vi med lokalbussar ska ta oss ner till Laosgransen.

Som ni kanske hor har jag THE TIME OF MY LIFE! Aven fast jag tanker pa er mkt dar hemma sa saknar jag er inte. Inte kalla Sverige, inte vardagsliv med jobb. Allt jag behover tanka pa ar vart jag vill befinna mig imorgon, vad ska jag ata idag och vart jag ska sova inatt. Hejsvejs! 

3 kommentarer:

  1. Er utrolig glad for å være en del av "the time of your life", Helena - og takket være at du presenterte meg kun som en 'friend' og ikke en 'boyfriend' fikk jeg meg et heftig måltid og en ny venn selv.

    Til alle som ikke har forsøkt; det er helt fantastisk å reise sammen med Helena. Hun er råbra <3

    SvaraRadera
  2. Råbra ar bara fornamnet ;) Haha Helena du ar for rolig, du forstar aldrig nar nagon flirtar med dig !!

    Som jag skrev i mailet, det later helt fantastiskt !! Underbart att bara leva for stunden, det ar nagot jag saknar..

    Hoppas att knat har lakt sig nu, inte roligt att ha ont..
    Men du har ju klarat dig sa bra hela resan foruton nar ni va pa kinesiska muren och klattrade runt! Pappa ar hos Petra da och da, hon halsade sa gott :D

    Alskar att lasa din blogg, du skriver sa sa sa bra!!! Pusss

    SvaraRadera
  3. du verkar ha de helt underbart!!! följer din resa här på bloggen och är riktigt avundsjuk :) hoppas de fortsätter som tidigare massa kramar Netty

    SvaraRadera