Välkommen till min resedagbok!

Vänner och familj! Följ med mig ut i världen, läs min resedagbok. Lämnar trygga Sverige den 2 oktober och reser till Moskva. Kommer senare resa vidare genom Ryssland och Mongoliet till Kina via tåg. Efter Kina kommer mer äventyr genom Asien, bland annat Vietnam och Kambodja.




torsdag 5 maj 2011

Kambodja och Khmer Nyar

Spannade tider i Kambodja.
Efter Kampong Chhanang akte jag till huvudstaden Phnom Penh for att mota upp en kille, som jag mott pa CouchSurfing, dar jag skulle sova i nagra dagar. Det visade sig ganska snabbt att han var en idiot (Lawrence fran Sydafrika, som forsokte overtala mig att Samuel var otrogen mot mig) och checkade istallet in pa ett hostel. Phnom Penh ar full av liv och jag var valdigt positivt overraskad av staden, en massa god streetfood och en stad som inte var uppbygd enbart for turister.

Phnom Penh 


Traffade Sareth, en munk jag och Samuel haft kontakt med pa facebook, som startade som fjortonaring att undervisa barn i sin by, grannbyarna och unga munkar i det lokala templet. Han ar idag 31 ar och har startat tre skolor och ar fortfarande en aktiv munk och reser jorden over for att beratta om sitt arbete. Jag och Samuel hade mojlighet att spendera Khmer Nyar (enligt lunar kalendern) med han och hans familj i deras by och sedan gora lite volotararbete for hans skola. Efter Khmer Nyar undervisade vi i tva dagar innan Sareths mamma, som vi bodde hos, blev sjuk och vi var tvungen att avsluta vart arbete. Vi hann att hjalpa ett par som bodde pa Sareths skola (som blivit av med deras hem pga stora sjukhusrakningar). Vi fick hjalpa till att vattna och rensa ogras mellan vattenmelonradern.

(En nojd Helena i den lokala skolan)

(Mina underbara barn i byn, ar pa en vandring i byn da en oxkarra kom och alla barn och vi hoppade pa overlyckliga)

I byn bodde jag med Sareths familj, bodde i ett trahus utan el och utan vatten. (HELT UNDERBART) Varje dag fick vi underbar mat helt nylagad av Sareths syster. Khmer Nyar ar helt galet, speciellt i landsbyarna, alla dricker palmvin, dansar till frukost, dansar till lunch, dansar till middag och dansar hela natten I TRE HELA DAGAR!! Och det var en del vattenkrig ocksa som var en valkommen svalkande lek i varmen. Det var otoligt varmt i byn sa det blev en del dansande for oss ocksa men inte sa mycket som jag hade velat. Overallt i byn var vi omringad av barn. Barn som klattrade pa oss, holl oss i handerna, ville leka och visa oss runt i byn. Vi fick leka, brottas och vandra runt i byn med de unga. Jag njot att vara lekledare och blev helt foralskad mina underbara barn! De sista kvallarna innan vi akte satt vi pa var lilla tradveranda, Samuel som spelade gitarr och barnens stora ogon och bruna kroppar som lystes upp av det lilla sken som stearinljuset gav.  Det var sorligt att lamna byn efter sa kort tid (spenderade 4-5 dagar over Khmer Nyar och 3-4 dagar med att undervisa barnen) men fick i och med det chansen att se mer av Kambodja.



Efter denna upplevelse och den slaende varmeboljan som ar i Kambodja nu (runt 35 till 40 grader varje dag) har jag och Samuel tagit det valdigt lugnt. Softat mer dagar i Phnom Penh, Akt upp till Sien Reap och kollat in Ankhor Wat och atit god mat. Ankhor Wat area var valdigt haftigt att se, en huvudstad byggd mellan 1200 talet till 1500 talet ochmed en super harlig mix av hinduiska gudar och Buddha da stadsreligionen andrades fram och tillbaka. Vid Ankhor Wat motte vi ett aldre par fran Australien, vi hade sa trevligt att vi bestamde oss for att ha middag pa kvallen. Senare nar vi mottes upp tillsammans drack vi en massa god draft ol och at god mat. har traffat manga par som reser nar deras barn vuxit upp och de sitter alla pa helt underbara livshistorier som jag alskar att lyssna pa!

Efter Sien Reap bestamde vi oss for att forsoka komma in i Thailand. sa pa min fodelsedag vaxlade vi vara pengar till Baht och korde till gransen. Efter en del pappersarbete fick vi igenom oss sjalva over gransen men inte vara motorcyklar. Vi "checkade in" i Kambodja igen, fick en banan av en granspolis som sagt starngt nej till oss men inte ville att vi skulle vara utan de thailandska sota bananerna...  Valdigt god banan sa vi blev inte sa besvikna over att vi inte kunde in i Thailand utan bestamde oss istallet for att aka till Laos. Nu ar vi i Siem Reap igen och vi har forberett oss med en hel massa flaskor med 2T olja och atit god mat. Imorgon bar det av mot gransen till Laos. 

Har kommer lite bilder fran Ankhor Wat och olika tempel i narheten, taget med min nya kamera Lumix DCM-LX5, ar verkligen supernojd!







Folk, jag ar nu 22 ar och pa min fodelsedag hade jag varit ute och rest i 7 manader, en 7 maj kommer jag och Samuel ha varit tillsammas i 5 manader och jag har vuxit sa mycket av alla de vackra moten och upplevelserna jag har fatt vara med om pa min resa. Njuter av livet och njuter verkigen for stunden. Kommer nog inte ha sa bra internet pa ett tag men skriv garna halsningar och uppdateringar pa bade bloggen och FB sa ni haller mig upptaderad pa vad som hander i Sverige. :)

2 kommentarer:

  1. Du maste vara super nojd med kameran! Skit snygga bilder :) Ankhor wat ser jatte haftigt ut! Hoppas att resan uppat nu gar som planerat, horde att ni fick ta er over en hangbro, laskigt!! Lat sa mysigt med askvader och 500. Puss Sus

    SvaraRadera
  2. Hej Helena! Har inte följt din blogg på ett tag - det var verkligen kul att läsa och titta igen. Förstår att du är nöjd med din kamera , jag har en likadan - iallafall heter den samma - och jag ääälskar den. Fantastiskt bra och smidig.
    Allt väl till dig, så hoppas jag vi ses ganska snart...
    Kram Kristina Å

    SvaraRadera