Välkommen till min resedagbok!

Vänner och familj! Följ med mig ut i världen, läs min resedagbok. Lämnar trygga Sverige den 2 oktober och reser till Moskva. Kommer senare resa vidare genom Ryssland och Mongoliet till Kina via tåg. Efter Kina kommer mer äventyr genom Asien, bland annat Vietnam och Kambodja.




onsdag 6 april 2011

Hejda Vietnam och hej hej Kambodja!!!

Min lilla plan att resa sjalv gick inte som planerat... Skulle tagit en farja pa Mekong floden men tyvarr tog de inte min bike. Sa mottes upp i Ho Chi Minh med Samuel och hjalpa till med att kopa bikes till hans tva norska vanner, Dan och Marius. Efter nagra dagars letande hittade vi tva Honda Win och vi slog folje till gransen HaTien. Vagarna i Mekongdelta var helt galna och efter 2-3 h korning pa smavagar med tungtrafik var jag helt slut, varje dag! Nar jag korsade gransen till Kambodja var det som att komma till en annan planet! Sa vackert, glada manniskor och sa lite trafik! Spenderade totalt 35 dagar i Vietnam och tycker verkligen manga delar av landet ar mycket vackert, men tyvarr ar vietnameser ganska otrevliga. Traffade nagra vackra harliga manniskor men traffade ocksa manga mycket otrevliga manniskor. Kandes valdigt skont att antligen korsa gransen och borja lara kanna ett nytt land.

Jag alskar ju dirtroads, sa Kambodja passar mig perfekt! Aker bland sma landsbyar pa grusvagar och efter nagra timmar i Kambodja vet jag att detta kommer bli en fantastisk upplevelse! Med Dan, Marius och Samuel som driving team akte vi pa smavagar och efter ett litet breakdown fann jag mig sjalv sittandes hos en familj och hjalpte till och skala jordnotter. Horde chattrandes khmer i bakgrunden och en mekaniker lutandes over Dans bike saga: Yes, No, Problem. Kvallarna spenderade vi pa lokala resturanger, at god mat, drack ol och spela kort. Harliga killar och underbara Samuel!

Idag splittrades gruppen och killarna korde i rasande fart mot Siem Reap medans jag haft den haftigaste dagen EVER! Bestamde mig for att forsoka mig pa att korsa en flod med bat och forsoka fa med mig min Minsk over. Med som syntes 100 manniskor, 10 bikes och en massa varor (bensin, ol och cola) korsade vi floden och jag kom till en liten lokal marknadshamn. Tog min bike och besokte en del tempel och akte genom sma byar. Traffade en munk, Chai Son Reip, som kunde prata lite engelska och vi spenderade nagra timmar pa att kolla in tempel tillsammans och prata om religion. Pa nagot sett kom jag tillbaka till Kampong Chhnang och har nu kopt mig en massa god frukt som jag ska festa pa ikvall.

Det ar spannade laskigt att vara ensam pa vagarna utan Samuel, men det ar en frihet att vara ensam som jag njuter av. Min plan ar att aka mot Phnom Penh och kolla in en volontärorganistation som jag kanske kommer spendera en manad eller tva pa, om de behover mig hjalp.

Har kommer lite bilder pa Laos, Vietnam och Kambodja:
Saklart laddas bilderna upp lite hullerombuller men hoppas det ar ok anda... :)

I Laos - en by jag besokte nar jag och Samuel paddlade ner for floden Nam Ou.

Utsikt fran en bergsvandring i Laos

Jag pa floden Nam Ou och var lilla bat Sally.
 Jag och min Minsk! woohoo

Grabbarna grus... Marius, Dan och Samuel

Jag och Samuel i MuiNe


 Bervid the floting market i CanTho
 Dirtroads i Kambodja!

Farjan over... Ser min bike i bakgrunden om man kisar :) Sjalv satt jag pa nagra dunkar bensin.

Min boatdriver i Vietnam. :)

2 kommentarer:

  1. Hej Helena.
    Du verkar ha det gott på din mc. Fortsätt att köra varsamt och äta gott.
    Jag sitter hemma och övar navigation.
    Hälsar Pappa

    SvaraRadera
  2. Helena! Du tar sa sjukt fina kort! Bergsvandringen ser ju helt fantastisk ut, och lilla Sally ar sa fin :)Tack for uppdatering, kul att antligen fa se fler bilder! Hoppas du kan volotar arbeta dar, vem vill inte ha dig???!
    Stor kram

    SvaraRadera