Välkommen till min resedagbok!

Vänner och familj! Följ med mig ut i världen, läs min resedagbok. Lämnar trygga Sverige den 2 oktober och reser till Moskva. Kommer senare resa vidare genom Ryssland och Mongoliet till Kina via tåg. Efter Kina kommer mer äventyr genom Asien, bland annat Vietnam och Kambodja.




lördag 2 juli 2011

Motorcyklar, mat och Scott

Efter att ha lamnat Vientiane i Laos och satt kurs mot Hanoi borjade Samuels motorcykel att lata varre och varre... Aterigen blev vi mycket forvanade nar vi kom till Hanoi utan att den helt klappat ihop. Vi var ater igen i Hanoi, underbara Hanoi! Nar jag och Samuel var i Kina motte vi Scott, en man som reser runt i varlden (de senaste 20 aren) och letar efter den mest utsokta maten. Han har nu bott i Hanoi i tva ar och jobbar som engelskalarare dar. Han passar mig och Samuel perfekt! Vi alskar mat och galna reseaventyr detsamma galler Scott. 

So fort vi kom till Hanoi borjade vi att printa ut annonser for vara motorcyklar, OCH uppsoka en valdigt god mekaniker som bade fixade upp min bike till excellent och Samuels till perfekt. Vi fick ganska snabbt svar pa vara annonser och motte upp en tjej och kille fran England, Sophie och Richard. Sophie hade ANNU mindre motorcykel erfarenheter an vad jag hade i borjan och hon fragade mig om det typ var som att cykla... Jag ville ju garna salja min Minsk och efter att ha salt den till henne tog jag henne med ut pa korlektioner. Vi blev goda vanner och det kandes extra roligt att salja motorcykeln till en tjej. 

 Underbar fisk hotpot, tyvarr glomt vad fisken heter, kanske snakefish... 
 Tyvarr lite daligt foto men detta ar dom berommda CrabFriedNudels, jag drommer om detta pa natten... mmm...
 Gudomliga ostron!
 HArligt sallskap med Sophie, Samuel, Ritchard, Scott och Aung. :)
 Grodlar! mm.. Slangdes sedan ned i en hotpot, himmelskt!
 Kalvkott! Det ser kanske lite barbariskt ut, men javlar (ursakta min japanska) vad gott!
 Har de tre musketorerna, jag, Scott och Samuel! 
 Samuel och Scott
 Hanoi - nighttime 
 Hanoi - daytime
Hanoi - sunset 

Scott, jag och Samuel spenderade nastan varje dag antingen atandes lunch eller middag pa helt fantastiska stallen och pa eftermiddagen gottade vi oss vid en pool som fanns i narheten dar han bodde. Det var galet varmt i Hanoi, men efter att ha spenderat 5 dagar i en by i Kambodja utan el i ca 40 graders varme var detta ingenting! Vi lagade mat, at underbara fisk och skaldjurs ratter, underbar pepper steak, vietnamesiskt traditionell mat, at pate` med rottvin, grodor, drack super god draft beer, underbara efteratter och sota sma ananaser. Det vattnas verkligen i min mun bara att tanka pa det! 

Nu skiljer mina och Samuels vagar for en manad. Jag flyger till Myanmar och senare till Kathmandu medan Samuel aker via Kina, Pakistan och Indien for att mota min i Nepal. Mer spannande aventyr... 

2 kommentarer:

  1. wow vilken fräck mat!!
    Det får du laga till mig och Lisa när du kommer hem. Hoppas allt är bra med dig!?
    Körde förbi ditt hus häromdagen å då tänkte jag extra mycket på dig :)
    Saknar dig going!!

    SvaraRadera
  2. Hej Helena, Hoppas du har det jättebra!
    Jag och Pappa har kollat på dina otroliga bilder och det ser ut som du trivs!

    Vi har börjat jobb/skola nu och vi har de bra :D
    / Ella och jan

    SvaraRadera