Välkommen till min resedagbok!

Vänner och familj! Följ med mig ut i världen, läs min resedagbok. Lämnar trygga Sverige den 2 oktober och reser till Moskva. Kommer senare resa vidare genom Ryssland och Mongoliet till Kina via tåg. Efter Kina kommer mer äventyr genom Asien, bland annat Vietnam och Kambodja.




lördag 4 december 2010

Starfish Fosterhome, Xi'an

Jag ar sa lycklig! Varje dag far jag ge och ta emot sa mycket karlek fran foraldralosa barn. Varje dag far jag  vara en del Starfish fostehome's underverk! Varje dag kanner jag starkare och starkare att det ar detta jag vill gora. Jag vill vara del av detta underverk och meningsfyllda arbete varje dag for resten av mitt liv! 

De barn som kommer till Starfish har blivit overlamnade fran ett barnhem for att forsoka ge dom en storre chans att fa tillgang till nodvandiga operationer. Nagra av barn har har allvarliga hjartproblem, manga har harmyntlapp och oppen gomspalt, nagra har hjarnskador.

Det ar inte bara lyckliga studer, det ar ocksa valdigt mentalt jobbigt och heartbreaking att vara runt dessa barn. Vill bara ta alla i min famn och krama dem och ge dom sa mkt karlek, vifta med mitt trollspo och gora dem friska, ge dom en familj och ett hem att ga till. Att veta att manga av barnen inte kommer bli bortadopterade krossar mitt hjarta varje dag. Samtidigt som det ar fanastiskt att fa se nya familjer bildas pa grund av Starfish fosterhome. 

Jag bor i en lagenhet tillsammans med tre andra volontarer och en dam, Peggy fran USA, som verkligen ger en ny syn pa begreppet mundiarre! Fy fan va hon kan prata. Jag spaceout efter nagra minuter vare sig jag vill eller inte. Sen har vi underbara Francois och Dominique fran Canada, fransktalande. Tillsammans med Sam hjalper vi antingen till i det nya huset som barnhemmet ska flytta till eller tar hand om barn under dagarna. Pa kvallen tillbringar vi tiden i koket och lagar god mat, bakar brod eller kakor. Underbart att fa tillgang till kok igen. Tillsammans gor vi sma aventyr runt om Xi'an, aker och kollar in city och handlar pa lokala frukt och gronsaksmarknader. I veckan ska vi kolla in Terrakotta armen och vi planerar en begsklattring. 

Jag har bestamt mig for att tillbringa jul har. Jag och Dominique planerar julbaket, det kommer inte blir som hemma, men det kommer bli ett aventyr! Efter Xi'an vet jag inte riktigt vad som kommer handa. Som ni vet har jag slutat forsoka gora reseplaner. Vem vet, jag kanske aker till Indien! 

Ta hand om varandra och skriv lite uppdateringar om hur livet ar dar hemma! Jag har hort att det ar ganska kallt och att ni fatt lite sno !

3 kommentarer:

  1. Jeg kan gå god for at barna liker deg utrolig godt også, og i alle fall én av voluntørene digger deg. Syntes absolutt du skal ta turen til India... :)

    SvaraRadera
  2. Mundiarre! Haha. Hoppas att hon fortfarande ar sjuk sa hon haller sig for sig sjalv.. Det
    har varit underbart att fa prata med dig sa mycket det senaste, det varmer !
    Ar ni klara med malningen nu? Hade varit kul att fa se bilder!
    Du ar som ett trollspo genom att bara vara dar och hjalpa till <3

    SvaraRadera
  3. Hallon Helena:)Omg vilken resa du gör!!! Måste kännas härligt att kunna hjälpa till, måste vara jätteuppskattat bland barnen:) Kina har ja alltid velat åka till o bilderna e helt otroliga! Skall riktigt roligt när du kommer hem o få se resten av dom:). Här hemma e de massa snö o kallt! Ta hand om dig nu!! Hoppas de finns någon tid o skypa:) saknar dig massor:(

    SvaraRadera